De 6 gezonde voordelen van een stoompan!

stoompan 200pixWaar je al niet gelukkig van kunt worden. Ik word namelijk heel blij van mijn stoompan. Vorig jaar op een rommelmarkt tweedehands op de kop getikt en sindsdien stoom ik álles! 

Tegenwoordig heb je luxe inbouw steamers. Perfect natuurlijk. Maar de stoompan doet feitelijk hetzelfde en kost nog niet een fractie van deze dure inbouwapparatuur. Natuurlijk lijkt het me ook geweldig om zo’n gave steamer in mijn keuken te hebben, maar dat zit er even niet in. 
De stoompan echter is door iedereen aan te schaffen, ze zijn niet zo duur. Je kunt een hele stoompan kopen, of alleen een stoominzet, die je op je gewone kookpan plaatst. Eenvoudig en goedkoop te krijgen bij de Hema of Ikea. Of kijk eens bij de kringloop!
Wil je er helemaal niets voor hoeven aanschaffen, dan kun je ook stomen met een kookpan, daarop een ijzeren vergiet (die met de gaatjes wel in je pan valt) en daarop een deksel. 
Hoe werkt het? 
In de onderste pan gaat een laagje water, ik doe meestal zo’n 5 cm. Dan gaat de stoominzet (of je vergiet) er bovenop. Daar gaat je te stomen eten in. Daar bovenop plaats je het deksel. Wat je gaat stomen komt nu niet in aanraking met het water, maar alleen met de stoom die ontstaat en zo gaar je het. 
Wat zijn eigenlijk de voordelen van stomen t.o.v. koken? Ik zet ze voor je op een rij:
  1. Het is lekker snel
    Stomen doe je met een klein laagje water dat snel aan de kook is en dus begint je stoomproces al snel. Veel sneller dan dat je je groenten op zet in een pan met koud water
  2. Het is makkelijk!
    Het is super simpel om te doen en levert je geen extra werk op. 
  3. Het is goedkoop! 
    Een stoominzet of stoommandje is niet zo duur en je hebt er toch veel profijt van. Daarnaast staat een pan met groenten die je kookt veel langer op het vuur, ook dat scheelt uiteindelijk natuurlijk. 
  4. Het is veel lekkerder!
    Dat is echt zo. De smaak blijft veel beter behouden, alles wat je stoomt heeft dus meer smaak dan dat je het zou koken. 
  5. Het is gezonder!
    Gezonder? Ja! Want er gaan geen voedingsstoffen verloren in het water. Wat je stoomt komt niet in contact met het water. Zo blijven alle voedingsstoffen dus beter behouden.
  6. Het is makkelijker te verteren! 
Gestoomde groenten verteren gemakkelijker dan rauwe of gebakken groenten. Kort stomen kan daarom prettiger zijn dan sommige groenten rauw te eten. 
 
Al met al zes prima redenen om te gaan stomen lijkt me! Gewoon eens proberen! 
Wat kun je stomen?
Nu wil je misschien nog even weten wat je dan precies kunt stomen. Alle stevige groenten zijn geschikt. Maar je kunt ook je aardappels in stukjes snijden en stomen of krieltjes in de schil bijvoorbeeld. Zelf ben ik echt verslingerd aan bataat (zoete aardappel) uit de stoompan. (recept vind je hier) Ik was de bataat en deze gaat in blokjes in de stoompan. Op je bord bestrooien met wat vers zeezout en smullen maar. (ook heerlijk met een likje Ton’s mayo!) 
Overigens kun je niet alleen groenten stomen! Probeer ook eens kip of vis te stomen, heerlijk! 
 
Komt de stoom al uit je oren? Heb jij lekkere tips om te stomen? Ik hoor het graag! 

Hieronder vind je wat voorbeelden van stoompannen en stoominzetten. 

 

Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...