Het belang van rust voor kinderen in een wereld vol prikkels

rust 200px

Echte rust is tegenwoordig best lastig te vinden. We krijgen tegenwoordig oneindig veel meer prikkels binnen dan vroeger.

Niet alleen maar van tv, computer, games of dat soort dingen, maar ook gewoon op straat, op school of op de kinderopvang. Hoe verwerk je al die prikkels?

 

Alles is druk, alles gaat snel, overal is reclame, waar je ook kijkt is iets te zien, te horen, te ruiken of te voelen. 

De prikkels zijn misschien het probleem nog niet, het gebrek aan tijd om ze rustig te verwerken wel denk ik. Want de prikkels van alledag verwerken doe je eigenlijk niet achter de televisie of met een uurtje gamen... 

Even niets

Voor kinderen (en zéker ook voor jezelf!) is het heel belangrijk om af en toe eens even niks te doen of te hoeven. Best lastig want de meeste kids zijn al zo  gewend aan al die prikkels dat echt even helemaal niets doen of stilzitten een hele opgave is. Ik probeer mijn kinderen bewust af en toe even echt “stil” te zetten. Ga maar even zitten op de bank zeg ik dan. “Mag de tv dan even aan, mam?”. Nou nee dus. En nee, de iPod ook niet, de laptop blijft dicht en een boekje lezen dat doen we straks wel weer. Dat vinden ze maar irritant. En toch lukt het ze uiteindelijk best om even tien minuutjes niets te doen, echt even helemaal niets. 

Jong geleerd is oud gedaan

Ik kon het zelf namelijk niet. Ik wist tot twee jaar geleden werkelijk niet hoe ik mezelf even op stil kon zetten. Het heeft me heel veel moeite gekost om te leren niets te doen en gewoon even te voelen wat er is. Ik kreeg mijn ogen niet eens dicht als ik een meditatie wilde doen. Toch, op het moment dat je echt even helemaal niet doet, voel je wel hoe je je écht voelt op dat moment.  Even luisteren naar je lichaam. Voelen wat er te voelen is. We gaan voorbij aan de taal van ons lichaam als we altijd maar doorgaan en nooit echt even stilstaan. Het is heel vaak zelfs eenvoudiger om gewoon door te rennen, want dan voel je niets. Dan voel je vaak niet eens dat je eigenlijk best moe bent bijvoorbeeld.

Kleine stapjes

Net zoals voor alles, geldt ook hier: kleine stapjes werkt het beste. Misschien kunnen deze tips jou en je kids op weg helpen?

  1. Start eens met elke dag slechts 1 minuut te gaan zitten met je ogen gesloten. Voel wat je voelt en ga dan weer verder met waar je mee bezig was. Maak er na een week eens 2 minuten per dag van. Kijk daarna eens of je een paar keer per week wat langer kunt zitten of liggen.
  2. Kijk eens op youtube voor een begeleide meditatie. Kies er eens eentje uit van een paar minuten, volg het gewoon en kijk wat het met je doet. Er zijn ook hele leuke korte kindermeditaties. Niet zweverig, gewoon een heel leuk verhaaltje om te luisteren terwijl je even lekker zit of ligt met je ogen dicht.
  3. Voor kinderen kun je bijvoorbeeld op vaste tijden zorgen voor een goed rustmoment. Aan het einde van de middag, voor het eten bijvoorbeeld. Even niets. Al is het maar 10 minuutjes.
  4. Spreek voor het slapen gaan rustig de dag door, wat is er allemaal gebeurd vandaag? Begin bij nu en ga terug door de dag tot het moment dat jullie opstonden.
  5. Een warm bad of warme douche spoelt ook al een flink aantal prikkels weg.
  6. Smeer je kind (of jezelf) van top tot teen lekker in met een fijne massageolie of bodylotion. Zeker als ze net onder de douche vandaan komen en vlak voor het naar bed gaan werkt dit heel ontspannend.
  7. Vroeger toen mijn kids kleiner waren vertelde ik altijd van “warm en zacht”. Dan lagen ze in bed en ging ik vertellen: Voel eens hoe je voetjes voelen, hoe ze onder je zachte dekbed liggen. Hoe warm en hoe zacht je bed aanvoelt. Voel eens hoe je benen liggen, hoe je buik voelt. Voel het warme zachte dekbed tegen je rug, etc. Binnen 5 minuten waren ze meestal vertrokken (en ik ook…)
  8. Ga ergens op de dag of voor het slapen gaan even zitten (of lekker liggen) met je kind en neem het in zijn gedachten mee naar hun eigen plekje. Laat het kind in gedachten een prachtig plekje maken waar het naar toe kan gaan wanneer ze maar willen. Er zijn legio varianten hiervan te vinden en te bedenken en er zijn zelfs boekjes van, sommige zelfs met cd’s. (bijvoorbeeld deze)

De prikkels zelf zijn er gewoon overal, elke dag. Je kunt ze dus maar heel beperkt wegnemen. Daarom is het beter om hier en daar de tijd te creëren om de prikkels te verwerken. Jong geleerd is oud gedaan, wanneer ze nu leren hoe ze echt kunnen ontspannen en ontsnappen aan alledag, hebben ze daar zeker weten later veel profijt van!

 

En dit vind jij misschien ook leuk om te lezen:

Wat als je kind onverzadigbaar lijkt en de hele dag wil eten? 

Kleine stapjes naar gezonder eten maken al een groot verschil!

 

 

 

Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...