Is brood ongezond?

brood 200pxNiet zo lang geleden vroeg niemand zich af of brood gezond of ongezond was. Je at gewoon je boterham bij het ontbijt, nog een paar boterhammen bij de lunch en soms zelfs ’s avonds nog een keer. 
 
Inmiddels komen er steeds meer berichten, boeken en artikelen voorbij dat brood helemaal niet zo gezond voor ons is. 
Wij eten nu 3 jaar geen brood meer en ervaren daarvan dagelijks de voordelen.
 
Maar betekent dit ook dat brood helemaal ongezond is? Dat jij het niet meer moet eten? Nee, zeker niet. Jij maakt de keuze. Het is jouw lijf, alleen jij kan ervaren wat het eten van brood met je doet. En of het voor jou gezond of ongezond voelt. 
Om je te helpen met die keuze zet ik hieronder de voor-en nadelen van brood voor je op een rijtje.
Voordelen van brood:
  1. Brood bevat voedingsvezels (nouja, als je echt volkorenbrood hebt tenminste)
  2. Brood bevat jodium
  3. Brood is alom verkrijgbaar
  4. Brood is een snelle maaltijd
Nadelen van brood: 
  1. Brood zorgt voor een hele snelle stijging van de bloedsuikerspiegel (ja ook donker brood doet dit). Dit zorgt voor pieken in de insulineproductie. (Lees een duidelijke uitleg hierover in het gratis e-book over suiker)
  2. Door de bloedsuikerspiegelstijgingen heb je heel snel opnieuw weer trek en blijf je eten
  3. Brood van tarwe, spelt, rogge, kamut of gerst bevat gluten. Gluten worden bij ontzettend veel mensen niet helemaal goed verteerd, dit kan zorgen voor beschadigingen in de darmwand (leaky gut). Op deze manier kunnen onvolledig verteerde voedingsstoffen buiten de darm komen. Dit kan allerlei klachten opleveren zoals bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, problemen met de stoelgang en vermoeidheid of eczeem. Het wordt zelfs steeds vaker in verband gebracht met bepaalde ernstige hersenziektes, adhd, schizofrenie en autisme.
  4. Granen bevatten fytinezuur, dit remt de opname van verschillende belangrijke mineralen
  5. Het gist in brood kan zorgen voor een overgroei van de schimmel Candida in de darm. Dit kan ook diverse klachten opleveren zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, problemen met de stoelgang, jeuk, spruw, schimmelinfecties en vermoeidheid 
  6. fabrieksbroden bevatten daarnaast nog een aantal andere ingrediënten waar je niet zo blij van wordt, zoals suiker, glucose-fructosestroop, transvetten en broodverbeteraar 
Is brood onmisbaar?
Je ziet dat het rijtje nadelen langer is dan het rijtje voordelen. Brood bevat in elk geval geen voedingsstoffen die je niet uit een ander product kunt halen, het is dus sowieso niet onmisbaar. Waar je op moet letten als je brood gaat weglaten uit je voeding is dat je genoeg jodium binnenkrijgt. Hier lees je daar meer over. Voedingsvezels kun je ook prima uit groenten en fruit halen. Tips om gemakkelijk meer groenten te eten lees je hier.
Zou het jou ook meer gezondheid opleveren?
Door het continue eten van brood heb je vaak helemaal niet in de gaten of sommige van je klachten of kleine klachtjes misschien daardoor worden veroorzaakt. Om erachter te komen wat het je oplevert als je geen brood meer eet, adviseer ik altijd om het eens te testen. Laat gewoon eens twee weken het brood weg en kijk wat het met je doet. Het heeft ons zoveel opgelevert dat ik niet meer terug wil, misschien jij straks ook wel niet! broodvervangersbakken 150px
Waarmee kun je brood dan vervangen?
Als je geen idee hebt hoe je je brood kunt vervangen door iets anders kun je waarschijnlijk veel inspiratie putten uit mijn e-books met daarin recepten voor ontbijt, lunch, tussendoortjes en diner, maar vooral het boek “Broodvervangers bakken” is echt een uitkomst! Hierin laat ik met 25 overheerlijke recepten laat zien dat een leven zonder brood helemaal niet zo lastig of niet lekker is als je misschien denkt. 
 
Heb jij ervaring met het stoppen van brood eten? En? Wat heeft het je opgeleverd? Deel je ervaringen hieronder en inspireer elkaar!
 
 
 
 
Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...