Iets te drinken en wat lekkers; dagelijkse kost

drinkenkoekje 200px"Iets te drinken en wat lekkers"
Hoe vaak is er een momentje voor iets te drinken en wat lekkers? Tel het voor de grap eens op van een week. Of het nu gewoon op school om 10 uur tijdens de pauze is of als ze ’s middags uit school komen, beide keren is er iets te drinken en wat lekkers. 
 
Is er voetbaltraining, judoles of zwemles? Daarna is er voor veel kinderen standaard iets te drinken en wat lekkers mee. Zelfs ook vaak als zo’n training vlak voor of na het avondeten plaats vindt. 
 
Is er een partijtje, een verjaardag of zomaar op visite, dan krijg je iets te drinken en wat lekkers.
Gaan we een dagje weg, op schoolreis of zitten we een tijdje in de auto? Ook dan is er regelmatig iets te drinken en wat lekkers tussendoor. Lopen we de avondvierdaagse? Ook dan krijgen we iets te drinken en iets lekkers mee. 
Tien suikerklontjes???
Op deze manier worden er enorm veel eet-en drinkmomenten op een dag gecreëerd. Het drinken en iets lekkers bestaan meestal uit een pakje drinken een koekje. Laten we van het waarschijnlijk meest gedronken pakje uitgaan. Het pakje Wicky. En we nemen een gemiddeld kinderkoekje, laten we zeggen een zakje Smoeltjes. In beide zitten ongeveer 5 suikerklontjes. Dus dit tussendoor momentje levert een kind 10 suikerklontjes op. Even voor de goede orde, de Wereld Gezondheids Organisatie adviseert voor een volwassen persoon maximaal 6 suikerklontjes op een dag…
En dan hebben we het dus alleen maar over één keer een pakje drinken en een koekje per dag. Er zullen bij veel kinderen dagen zijn dat het “drinken en wat lekkers moment” meerdere keren voorkomt. 
Wat is er dan zo slecht aan eigenlijk? 
Elke keer als je iets eet of drinkt (behalve water) moet het lichaam insuline aanmaken om de suikers uit wat je eet en drinkt uit het bloed naar de cellen te brengen. De eilandjes van Langerhans in de alvleesklier, die insuline produceren, zijn dus continue keihard aan het werk om al die suiker die steeds in het bloed zit naar de cellen te krijgen. Uiteindelijk worden de cellen ongevoelig voor insuline, het komt zo ontzettend vaak voorbij. Daarnaast wordt de klier die insuline produceert heel moe van al dat harde werken en wordt het steeds lastiger om de juiste hoeveelheid insuline te produceren.
Niet alleen overgewicht is het gevolg
Dit kan uiteindelijk leiden tot de meest uiteenlopende klachten. Overgewicht natuurlijk en dan met name rond de taille en de heupen. Maar ook vermoeidheid, het veel sneller krijgen van allerlei ontstekingen, geheugen en concentratie problemen, gedragsveranderingen, vocht vasthouden, menstruatieklachten, hoge bloeddruk en uiteindelijk zelfs diabetes type II. 
Dit lijkt misschien voor velen een ver-van-mijn-bed show, maar we zien toch steeds meer kinderen (en pubers en volwassenen) met buikjes en love-handles. 
Het kan allemaal toch ook best iets minder?
We hoeven niet alle pakjes en sapjes te schrappen, maar een stuk minder kan het zeker. Stel dat je van 15 naar 5 zoete drinkmomenten in de week gaat, dan heb je toch al een mooi stukje gezondheidswinst te pakken! Vervang je daarnaast de koekjes eens wat vaker voor een gewoon stuk fruit of een tussendoortje zonder suiker, tel uit je winst!
Hoe maak je de ommezwaai?
Vind je het lastig om minder limonade en andere zoete drankjes te geven? Krijg je veel weerstand van je kind? Lees dan hier mijn tien tips om over te gaan op het drinken van meer water. En hier lees je tips om gemakkelijker meer water te gaan drinken.
Of wat dacht je van een superleuke BPA-vrije Fruit Infuser fles, waarbij stukjes fruit een heerlijk smaakje aan je water geven, leuk! 
Niets is onmogelijk en het levert zoveel gezondheid op! 
 
 
 
 
Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...