Eieren, gezond of juist niet?

eieren 200pxVriendjes en vriendinnetjes eten graag bij ons tussen de middag, vooral ook omdat wij heel vaak eitjes eten!

(Alles wat ‘anders’ is vinden kids zowieso heel interessant en willen ze meestal graag proberen, maak gebruik van die goede eigenschap van kinderen!)

Eieren zijn een gezonde, natuurlijke én goedkope voedingsbron vol met goede voedingsstoffen voor je gezondheid. Toch hoor je nog steeds verhalen over dat je niet teveel eieren moet eten, alleen het eiwit zou moeten eten of dat ze slecht voor je cholesterol zouden zijn.

 

Wat is daar van waar?

Eieren zijn een hele goede bron van eiwitten.
Ze zitten vol met kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, vitamine A, E, K en D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline, pantotheenzuur, omega 3, luteïne en andere antioxidanten.

 

Slecht voor je cholesterol?

Dat eieren slecht zouden zijn voor je cholesterolgehalte is echt achterhaald. Uit onderzoek blijkt dat het eten van eidooiers je goede cholesterol (HDL) meer verhoogt dan je slechte cholesterol (LDL). Zo verbeter je dus met het eten van eitjes je algehele cholesterolverhouding en bloedsamenstelling. Bovendien zou het cholesterol uit voeding helemaal niet zo goed worden opgenomen door het lichaam. Een hoog cholesterolgehalte heeft dus niets met eieren eten te maken.

Prima variatie

Eitjes zijn dus eigenlijk heel gezond en nog eens heel voedzaam ook. Bovendien zijn gekookte of gebakken eitjes prima mee te nemen als lunch in allerlei variaties! Daarnaast kun je met eieren eindeloos bakken en heerlijke tussendoortjes  mee maken. Eet je geen brood? Bak er dan allerlei voedzame broodvervangers mee.

Kortom, je raakt niet zo snel uitgekeken op een eitje. Varieer dus gerust naar hartelust!

 

 

Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...