Gezonder gaan eten? Hier 10 eenvoudige tips om te starten!

Onlangs zag ik een documentaire over de zin en onzin van superfoods en hoewel ik vond dat ik aardig met beide benen op de grond stond, werd ik toch weer even wakker geschud. Want zo nu en dan draaf ik ook wel eens door in mijn drang naar gezond zijn en blijven. 

Zoveel "gezonde adviezen"
Van alle kanten worden we bedolven onder de gezondheidsadviezen of, nog erger, onder beangstigende verhalen over wat je echt niet zou moeten doen of eten. Het ene verhaal is nog enger dan het andere. Tien tegen één dat je die verhalen al lang niet meer leest. 

Door het zien van de documentaire dacht ik terug aan waarom ik deze site ooit begonnen ben. Omdat ik vond en vind dat wij en onze kinderen prima een beetje anders kunnen eten. Hoe bewuster en gezonder hoe beter, maar doorslaan is het andere uiterste. Het moet vooral wel leuk, redelijk normaal en betaalbaar blijven. 
Hoe moet je dan beginnen met anders eten?
Anders gaan eten kan op verschillende manieren. Je kunt doorslaan en jezelf en je kids volproppen met superfoods en ze elk “ongezond” ding verbieden. Je kunt ook op alle vlakken een klein beetje gezonder doen en hier en daar wat extra gezonds toevoegen. 
Als je, zelf of met het hele gezin, gezonder wilt gaan eten, dan is dat best een hele stap. Wie gooit er nou in één keer het hele roer om? Wie stopt er radicaal met het eten van suiker, gluten, zuivel, e-nummers en eet alleen nog maar superfoods en alles biologisch? Het is bijna altijd een té grote ommezwaai, het is een totaal andere levensstijl en als je het zelf al heel graag wilt, hoe krijg je je gezin mee in zo’n verandering? 
10 tips voor de eerste stappen naar gezondere voeding
Iedereen die wat gezonder wil gaan eten en leven kan om te beginnen eens kritisch naar zijn huidige voeding kijken om te zien wat je daaraan zou kunnen veranderen. Hoe? Hier een aantal tips voor de eerste stappen in de goede richting. En besef dat elke stap in die richting er één is en dus gezondheidswinst oplevert ten opzichte van hoe je het eerst deed. 

•  Ga etiketten lezen. Wist je bijvoorbeeld dat de volgorde waarin voedingsstoffen bij de ingrediënten genoemd staan, de mate aangeeft van hoeveel erin zit? Begint de ingrediëntenlijst dus bijvoorbeeld met suiker, dan is dat wat er het meeste in zit. (Meer tips voor etiketten lezen vind je hier.)
•  Eet zo min mogelijk bewerkt eten. Koop geen sausmixen en zakjes en pakjes meer, maar maak het zelf. Hiermee krijg je al ongelooflijk veel minder e-nummers binnen
•  Eet minder brood. Vervang het eens voor iets anders of bak zelf broodvervangers die veel voedzamer zijn en zonder gluten. Kies voor glutenvrije granen. Eet bijvoorbeeld 's middags een salade, een restje van de vorige dag, een soepje en meer groenten en fruit. Neem als ontbijt ook eens geen brood. (Mogelijkheden genoeg, inspiratie vind je hier)
•  Laat frisdrank, pakken sap en limonade staan en kies voor water of thee (lees hier meer over drinken)
•  Eet wat vaker puur natuur tussendoortjes, zoals fruit, ongebrande noten of een eitje (hier vind je recepten voor gezonde tussendoortjes)
 Eet minder aardappelen. Vervang ze bijvoorbeeld door zoete aardappel of peulvruchten. Aardappelen zijn snelle koolhydraten en daarvan krijgen we er al veel te veel binnen. (Lees hier meer over koolhydraten en suikers)
•  Eet minder pasta. Kies een glutenvrije pasta (die net zo lekker zijn) en schep er gewoon veel minder van op (recepten voor pasta en andere heerlijke avondmaaltijden vind je hier)
•  Stop met schoolkoekjes, kleffe broodtrommels en pakjes drinken. Kies voor fruit, vervang brood voor een gezonde lunchtrommel en geef water mee!
•  Voeg hier en daar eens wat meer hele gezonde voedingsmiddelen toe. Dit kunnen superfoods uit de natuurwinkel zijn, maar ook gewone, toch heel gezonde dingen uit de supermarkt, zoals avocado, noten en zaden, bessen, vette vis of kruiden bijvoorbeeld. 
•  Last but not least. Het moet leuk blijven en lekker. Als je iets eet puur en alleen omdat het gezond zou zijn, maar jij vind het echt niet lekker. Laat het dan. Kies iets anders. Keuze is er genoeg! 
Beetje advies nodig?
In mijn praktijk geef ik voedingsadvies op maat , bespreek ik voedingsschema’s en geef ik tips en adviezen. Vind je het lastig welke keuzes je moet maken, dan kan een zetje in de goede richting prettig zijn. Mijn consulten zijn ook online of telefonisch mogelijk. Vaak kun je al met een klein beetje advies, veel gezonder op weg! Kijk hier voor meer informatie en contact. 
 
 
 
Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...