Deze gewone voedingsmiddelen zijn óók superfoods!!!

superfoods 200px
Superfoods zijn hip en hot. Gojibessen, tarwegras, bijenpollen, chiazaad, hennepzaad en allerhande gezonde poedertjes. Facebook staat er vol mee, er verschijnen boeken over en behalve in de natuurwinkel zie je ze ook steeds vaker verschijnen in de supermarkt of de notenwinkel. 
Superfoods zijn daarentegen ook een prima commercieel product. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er veel geld verdient wordt in de superfood business.
Zonder superfoods niet gezond?
Het lijkt nu net of je zonder superfoods niet gezond kunt leven, maar eigenlijk hebben we gewoon altijd al superfoods gehad. Alleen hebben we ze nooit als superfood bestempeld! Kijk maar eens naar deze producten, stuk voor stuk superfood bij uitstek:
 
Boerenkool
Boerenkool is één van de aller gezondste groenten op aarde. Het bevat ontzettend veel vitamine K, vitamine A en zelfs meer vitamine C dan sinaasappel. Daarnaast bevat het ook nog B1, B2, B3, B6 en B11 (foliumzuur). In boerenkool zitten daarnaast ook nog veel mineralen. Mangaan, koper, calcium, kalium, magnesium en fosfor. En last but not least zit het bomvol antioxidanten. 
Aten we vroeger vooral stamppot boerenkool, tegenwoordig wordt boerenkool ook gejuiced, verwerkt in smoothies en worden er zelfs chips van gemaakt! 
Avocado
Avocado zit vol hele gezonde, enkelvoudige, onverzadigde vetzuren. Avocado bevat veel kalium, dit vervult een belangrijke functie bij het goed functioneren van cellen, weefsels en organen. Ook zit er rijkelijk magnesium en fosfor in. Maar vooral is het een hele lekkere vrucht die op talloze manieren te verwerken is. Je kunt hem zo uitlepelen met wat zout en peper erover of gebruiken in salades. Ook in plakjes als beleg in combinatie met wat vis of vlees is het heerlijk of maak er een overheerlijke guacamole van. Je kunt het zelfs in smoothies of chocolademousse verwerken! 
Havermout
Havermout is natuurlijk glutenvrij en het heeft tal van goede eigenschappen. (Let op: havermout kan wel sporen van gluten bevatten, bij allergie dus altijd kiezen voor glutenvrije havermout) Heel vroeger werd havermout al ingezet bij stress, blaasziekten, bloedvatproblemen en maagklachten. Havermout stabiliseert de bloedsuikerspiegel. Het bevat namelijk bijzondere vezels, zogeheten bèta-glucanen. Deze vezels zijn oplosbaar en nemen veel vocht op. Mede hierdoor zwellen ze op en houd je lang een gevuld gevoel van havermout. Deze vezels hebben een gunstig effect op de bloedsuikerspiegel. Havermout bevat ook veel antioxidanten, de vitamines B1, B2, B6 en B11 en veel kalium, magnesium en fosfor. Havermout kun je op oneindig veel manieren verwerken, van een snel ontbijt tot heerlijke koekjes en cakes. Voor ontbijtideetjes met havermout kijk je hier.
Noten
Noten zijn een goede bron van eiwitten en vele andere voedingstoffen. Wel de ongebrande en ongezouten variant natuurlijk. Ze zijn supermakkelijk mee te nemen en passen eigenlijk overal bij. 
De gezondste?
Amandelen bevatten veel vitamine E, calcium, fosfor, ijzer en magnesium. Walnoten zijn weer supergezond omdat ze veel omega 3 bevatten, veel antioxidanten bevatten en een cholesterolverlagende werking hebben. Pecannoten bevatten meer dan 19 vitamines! Paranoten zitten vol met selenium. 
Zo zie je dat je met een handje gemengde noten heel wat goede voedingstoffen binnenkrijgt. Of maak bijvoorbeeld eens een heerlijk tussendoortje waarin je noten verwerkt, zoals notenmuffins of een verantwoorde mueslireep. Deze en meer tussendoortjes vind je hier.
Pure chocolade
In pure chocola zitten flavonoïden, dit zijn antioxidanten. Hoe hoger het cacaogehalte in de chocolade, hoe meer antioxidanten er in zitten. Vanaf ongeveer 77% cacao is chocolade gezond voor je. Maar chocolade bevat ook dan nog steeds wel suiker en vet, dus niet teveel. Een klein stukje chocolade is meer dan genoeg. Overigens hoe puurder je de chocolade neemt, hoe minder je er van zult willen eten. Daarnaast bevat chocolade ook nog allerlei “geluksstofjes” die een positief effect hebben op je emoties, slaap en geluksgevoel. 
Eieren
Eieren zijn een hele goede bron van eiwitten.
Ze zitten vol met kalk, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, vitamine A, E, K en D, alle essentiële vetzuren, foliumzuur, choline, pantotheenzuur, omega 3, luteïne en andere antioxidanten.
Dat eieren slecht zouden zijn voor je cholesterolgehalte is echt achterhaald. Uit onderzoek blijkt dat het eten van eidooiers je goede cholesterol (HDL) meer verhoogt dan je slechte cholesterol (LDL). Zo verbeter je dus met het eten van eitjes je algehele cholesterolverhouding en bloedsamenstelling. Bovendien zou het cholesterol uit voeding helemaal niet zo goed worden opgenomen door het lichaam. Een hoog cholesterolgehalte heeft dus niets met eieren eten te maken.
Eitjes zijn dus eigenlijk heel gezond en nog eens heel voedzaam ook. Bovendien zijn gekookte of gebakken eitjes prima mee te nemen!
Kaneel
Naast het feit dat kaneel een heerlijke smaak en geur heeft, heeft het ook veel verschillende goede eigenschappen. Kaneel zit vol met mangaan, een belangrijk mineraal voor ons lichaam. Van kaneel krijg je het lekker warm. In de Chinese geneeskunst wordt kaneel gezien als een medicijn dat de levensvitaliteit verhoogt. Ook wordt het gebruikt bij een opgeblazen gevoel, misselijkheid en diarree. Daarnaast heeft kaneel ook nog antibacteriële eigenschappen, is goed voor het denkvermogen én het heeft een gunstige (verlagende) werking op de bloedsuikerspiegel. 
Keltisch zeezout of Himalayazout
Deze zouten bevatten 84 soorten bouwstenen in de vorm van mineralen en sporenelementen die voor een gezond lichaam nodig zijn. Het “gewone” keukenzout is geraffineerd en daardoor bevat het alleen nog natrium en chloor. Ons bloed, ons zweet en onze tranen, ze zijn allemaal zout. De samenstelling van ons bloed is voor 98% identiek aan zeezout. Daarom zijn deze zouten zo gezond voor ons! 
 
Het hoeft dus allemaal niet zo speciaal en bijzonder. Pure en onbewerkte voedingsmiddelen zijn eigenlijk altijd al superfood. Waarbij het ene voedingsmiddel natuurlijk best wat meer voedingsstoffen bevat dan het andere. Onbewerkt eten en balans houden zijn hier het toverwoord. Lekker variëren en zoveel mogelijk verschillende, onbwerkte voedingsmiddelen eten, dan heb je al een supergoed superfood menu! 
 
 
 
 
 
Pin It

Wij maken gebruik van cookies om de website te verbeteren en integratie met social media mogelijk te maken. Ook maken wij gebruik van Google Analytics Meer...